Hver dag distribueres det fortsatt tonnevis med reklame, kundeaviser og nyhetsbrev i papirform. Disse sendes enten som vanlig reklame i postkassen, som innstikk i aviser eller som direkteadressert reklame og markedsføring. Samtidig er alle former for distribusjon av media og informasjon på papir under press, noe som selvfølgelig også gjelder annonseplass i papiraviser.
Reklame i postkassen er fortsatt relevant
De aller fleste nordmenn benytter selvfølgelig internett til å både søke etter tilbud og orientere seg blant forskjellige butikker og forhandlere innenfor ulike bransjer. Nettsider som http://www.bedriftsbasen.no/ gir nyttig informasjon om bedrifter, og de aller fleste større selskaper publiserer kundeavisene sine på nett.
Samtidig har fortsatt alle norske husstander en postkasse eller postboks, og vi sjekker den gjerne daglig. Vanlig brevpost distribueres nå annenhver dag, men det er fortsatt mange som har for vane å ta en titt i postkassen.
Nyere undersøkelser tyder også på at det er relativt mange som synes at reklame og kundeaviser i postkassen gir nyttig informasjon – dette er blant de som ikke har reservert seg mot reklame vel å merke.
Nedgang i annonseinntekter for papiravisene
Nedgangen i annonsering i papiraviser har vært enda mer dramatisk enn nedgangen i papirbasert reklame. Det er viktig å huske på at papiravisene har hatt stadig synkende leser- og abonnenttall, noe som har hatt større effekt enn at noen reserverer seg mot papirreklame.
Dessuten har de reduserte inntektene fra papirannonsering tvunget mange aviser til å snu oppmerksomheten mot både innhold og annonsering på nett. På denne måte blir prosessen selvforsterkende, da avisene selve også legger opp til at hoveddelen av annonseringen skal skje på nett.
Dessuten åpner selvfølgelig nettannonsering for helt andre virkemidler – i form av alt fra målrettet annonsering til såkalt «retargeting». Reklame i papirform er altså ikke helt dødt ennå, men denne markedsføringsformen lever sannsynligvis allerede på lånt tid, og fremtiden er helt klart digital.