Møblene på et kontor består som regel av bord, stoler og skap. Noen bedriftseiere ser helst at utgiftene til kontormøbler er lavest mulig. Derfor ender ofte noen medarbeidere med å sitte på gamle utslitte stoler, samt benytte seg av ustabile bord og skap. Det noen bedriftseiere bør være oppmerksom på er at det faktisk er deres ansvar at medarbeidere har kontormøbler som ikke gjør at de utvikler belastningsskader i for eksempel rygg og nakke. Det står nemlig i Arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver har ansvar for å tilpasse arbeidsmiljøet for de ansatte.
Design er også viktig
En annen viktig faktor er designet på kontormøblene. Man skal huske at de aller fleste bedrifter er avhengige av kunder, og førsteinntrykket av kontormiljøet er derfor viktig. Moderne og funksjonelle kontormøbler sender et signal til kundene om at dette er en moderne bedrift som setter kvalitet høyt. Dette kan kanskje virke som en liten og ubetydelig ting, men kan være avgjørende for om kundene har lyst til å inngå en avtale med bedriften. Kommer man inn i et kontorlokale der stoler, skap og bord stammer fra tidlig 80-tall, som knapt henger sammen, kan det i de fleste tilfeller ikke gi et godt inntrykk på kundene. Slik bør bordene og stolene være:
-
Bord
Når det kommer til bordene som de ansatte benytter seg av så bør disse være med en heve og senke funksjon. Grunnen til dette er at de kan tilpasses etter behov, og gjør at den ansatte både kan sitte og stå i løpet av dagen, sånn at hun eller han får avlastet ryggsøylen.
-
Stol
Kontorstolen bør også være utstyrt med heve og senke funksjon sånn at både høye og lave personer kan sitte behagelig. Stolene burde både ha et solid rygglene og behagelig sete. For enkelte så kan det å veksle mellom stoler med og uten ryggstøtte være godt for ryggen.